Zazen Roku 8. Siddestillingen
NŒr man s¾tter sig ned for at meditere, skal kroppen befinde sig ligesŒ stabilt pŒ underlag og pude, som en tresidet pyramide stŒr. De to kn¾ og s¾det udg¿r vinklerne i pyramidens urokkelige grundflade, og issen er pyramidens top. Det er mest bekvemt at undgŒ at sidde pŒ midten af zafu, men kun pŒ den yderste tredjedel, som om den er en kile mellem s¾det og underlaget. Det hj¾lper nemlig med til at placere kroppens tyngde pŒ midtpunktet af pyramidens grundflade, som er i lodret med pyramidens top eller isse. Kroppens v¾gt og balance fordeles altsŒ pŒ tre punkter, dvs. kn¾ene pŒ zabuton og s¾det pŒ zafu.
Stillingen som kaldes fuld lotus er den bedste mŒde at sidde pŒ, da den er mest stabil og yder bedst st¿tte til rygs¿jlen. I l¾ngden er det ogsŒ den mest behagelige siddestilling, sk¿nt den i begyndelsen er den sv¾reste at indtage, fordi de flestes ben, muskler og sener er sŒ stive, at det g¿r ondt i kn¾ og ankler, nŒr man sidder et stykke tid. Gennem vedvarende praksis str¾kker senerne sig, og musklerne bl¿dg¿res lidt efter lidt, men det kan tage lang tid.
Hvis man ikke har nogenlunde let ved at indtage denne stilling, skal man ikke pr¿ve at forcere benene for at komme i den stilling. Hvis smerterne er betydelige, kan man risikere en alvorlig skade, men hvis det blot er lettere ubehageligt, er der noget, der tyder pŒ, at man godt kan pr¿ve, i hvor lang tid man kan klare denne stilling.
I fuld lotus placerer man h¿jre fod pŒ venstre inderlŒr og venstre fod pŒ h¿jre inderlŒr eller omvendt efter behov, med fodsŒlerne opad. Man skal s¿rge for, at h¾lene er trukket sŒ langt op og t¾t til bugen som muligt, sŒ f¿dderne ikke glider ned fra inderlŒrene. Det er bedst, hvis f¿dderne er trukket sŒ langt op, at t¾erne frit kan bev¾ges.
I halv lotus placerer man h¿jre fod pŒ venstre inderlŒr, mens venstre fod krydses ind under h¿jre lŒr og dermed hviler pŒ zabuton. Det omvendte kan naturligvis ogsŒ v¾re tilf¾ldet. Det er almindeligt, at man skifter fra den ene stilling til den anden, nŒr man sidder flere perioder af en halv time sammen med andre. De fleste, som praktiserer zazen bruger denne metode, selv om de har siddet i mange Œr.
Denne siddestilling er nemlig meget lettere at indtage end fuld lotus, fordi den er mindre anstrengende for kn¾ og ankler. Men desv¾rre er stillingen ikke helt sŒ afbalanceret, da den ene fod er oven pŒ et lŒr og den anden neden under et lŒr. Der er en tendens til, at kroppens v¾gt fordeler sig lidt sk¾vt, hvilket kr¾ver, at man mŒ justere sin ligev¾gt, tage hensyn til tykkelsen af zafu og kn¾enes ber¿ring af zabuton. Da b¾kkenet heller ikke er sŒ godt underst¿ttet som i fuld lotus, kan der v¾re en tilb¿jelighed til, at man krummer ryggen og falder lidt sammen.
Hvis man er opm¾rksom pŒ disse vanskeligheder, er det muligt at indrette denne stilling helt fint, sŒ halv lotus bliver en virkelig effektiv og behagelig siddestilling. At tr¾ne i halv lotus kan v¾re en god ¿velse i at kunne sidde i fuld lotus pŒ et senere tidspunkt. Og der er som sagt intet i vejen for, at man kan skifte ben hver anden gang. Det for¿ger smidigheden i begge ben, sŒ man hurtigere kan indtage fuld lotus.
I Burma stillingen tr¾kker man den h¿jre fod t¾t op til indersiden af venstre lŒr, sŒ t¾erne stikker ind mellem zabuton og lŒr. Underbenet og foden hviler pŒ zabuton. DerpŒ placerer man venstre fod foran h¿jre underben, sŒ venstre underben ogsŒ hviler pŒ zabuton, mens begge kn¾ st¿tter pŒ den. I Burma stillingen skal man bruge en lidt tykkere zafu eller mŒske to over pŒ hinanden, for at h¾ve s¾det sŒ meget op, at kn¾ene virkelig st¿tter pŒ zabuton.
Burma stillingen er naturligvis den letteste ben stilling at indtage. Men problemet er, at den ikke yder sŒ god en st¿tte til b¾kkenet og rygs¿jlen, sŒ man kan blive tr¾t i rygmusklerne, nŒr man sidder l¾nge af gangen. Den stabilitet man har i fuld lotus og halv lotus, har man ikke i Burma stillingen, fordi man meget let kommer til at rokke ustadigt bŒde til siderne og frem og tilbage. Alligevel er det en god stilling for begyndere, og ogsŒ nŒr man har siddet sŒ l¾nge, at kn¾ og ankler ikke rigtig kan tage mere.
I kn¾lende stilling eller pŒ japansk seiza er der to forskellige muligheder. Den f¿rste er, at man kn¾ler med en zafu eller noget andet pŒ h¿jkant mellem h¾lene. Man s¾tter sig tilbage pŒ den, som om man sad pŒ h¾le og l¾gge og lader hele s¾det og kroppens v¾gt hvile pŒ zafu, eller hvad man nu har valgt at sidde pŒ (f.eks.en gryde). Kn¾ene skal i denne stilling v¾re adskilte, og mellemrummet kan v¾re sŒ stort som to knyttede h¾nder. Dette er giver en bedre st¿tte i kroppen, som i denne stilling er svagt funderet.
Den anden kn¾lende stilling er for dem, hvis led og sener er sŒ stive, at det er umuligt at indtage de f¿rn¾vnte stillinger. Man skal til denne stilling benytte en lille, speciel lavet skammel. S¾det pŒ skamlen mŒ gerne v¾re en anelse skrŒ og skamlens ben have en h¿jde pŒ 20 cm. Man s¾tter sig nu pŒ skamlen og f¿rer begge ben ind under skamlens s¾de, sŒ de hviler pŒ gulvet. Man kan i denne stilling ikke bruge en zabuton som underlag, da skamlen ikke kan stŒ fast pŒ den. Hele kropsv¾gten hviler nu pŒ skamlens tr¾s¾de.
Lige fra starten af zazen b¿r man v¾re meget opm¾rksom pŒ sin kropstilling og dermed pŒ sanseopfattelsen af kroppen, som den sidder. V¾r bevidst om at str¾kke kroppen ret opad. B¾kkenet tippes en anelse forover, sŒ de indre organer i bugen placerer sig naturligt. B¾ltestedet presses fremad, sŒ kroppens v¾gt kan samles i bugen. Derved vil bugen hv¾lve fremad samtidig med at bagdelen skyder bagud, sŒ man bliver lettere svajrygget. Lukkemusklerne omkring anus sammentr¾kkes.
Hovedet skal v¾re lige, nakken str¾kkes, sŒ man m¾rker, at baghovedet r¾kker op mod himlen. Det kan ogsŒ f¿les, som om man er oph¾ngt i baghovedet ligesom en marionetdukke eller spr¾llemand. Hagen presses derved lidt ind mod halsen. N¾sen er lodret med navlen og ¿rene vandrette med skuldrene. Ryggen skal v¾re strakt som en stejl klippev¾g, rygs¿jlen fuldkommen lige og fornemmelsen svajrygget. Man sidder rigtigt, hvis det f¿les, som om hovedet presser opad mod himlens tag og kn¾ene nedad mod jorden.
NŒr man str¾kker baghovedet opad, kan man forestille sig, at loftet befinder sig lige over ens hoved, sŒ hŒret strejfer det. Rygs¿jlen f¿les som en donkraft, der h¾ver sig op mod loftet, sŒ issen ber¿rer det. Man skal forestille sig at str¾kket ligger i rygs¿jlen, ikke i hovedet eller skuldrene. Str¾b opad for ligesom at h¾ve loftet en smule med baghovedet. Det er ikke n¿dvendigt at bruge muskelkraft til at sidde strakt pŒ denne mŒde. Den lodrette balance af rygs¿jlen underst¿ttet af b¾kkenet og lotus stillingens stabilitet er alt, hvad der skal til.
Det er ligesom at balancere en stok pŒ en finger; sŒ l¾nge den er helt lodret pŒ fingeren, balancerer den fint, men h¾lder den, sŒ falder den. At sidde strakt er kun anstrengende, hvis man bruger rygmusklerne i kamp mod tyngdekraften, nŒr kroppen enten h¾lder til en af siderne, bagover eller krummer for meget fremover. Rygmusklerne mŒ kun bruges kortvarigt til at korrigere en h¾ldning og ikke vedvarende til at holde ens krop i oprejst position.
Hvis rygmusklerne hele tiden sp¾ndes for at holde en sk¾vhed i ave, ender det med, at de overbelastes og v¾rker. Det giver tilmed stive, smertende nakkemuskler og overaktiverede nerver, som stimulerer en hjerneaktivitet. Det er alt sammen hindringer for en behagelig og dyb indre afsp¾nding af bŒde kropsmuskler og mentale funktioner i god zazen.
Ryg smerter er derfor tegn pŒ, at man ikke sidder strakt pŒ den rigtige mŒde i zazen stillingen. I mods¾tning til ben smerter er ryg smerter til at undgŒ, ved at man praktiserer den ovenfor n¾vnte ¿velse i at bruge rygs¿jlen som en dun kraft til at h¾ve et imagin¾rt loft over ens hoved.
Der findes et bredt muskelomrŒde nogle centimeter under navlen, som pŒ japansk kaldes tanden. Det er det vigtigste omrŒde at fokusere pŒ under hele zazen praksis. Tanden er bug muskulatur. Hvis man koncentrerer opm¾rksomheden om dette omrŒde og m¾rker dens sp¾nding, vil kroppens og bevidsthedens tyngdepunkt naturligt falde sammen i tanden. Tanden har stor betydning i forbindelse med bug Œndedr¾tet, som vi skal se n¾rmere pŒ senere.
F¿r man begynder sin meditation, svajer man kroppen lidt til h¿jre og venstre nogle gange som en metronom for ligesom at finde den rette balance af kroppen. Svajene g¿res mindre og mindre, til man stopper i balance pŒ midten, hvor man finder en stabilitet og forbliver ubev¾gelig under hele meditationen.
Den bedste hŒndstilling hedder pŒ japansk hokkaijoin, den universelle balance. Bagsiden af h¿jre hŒndled skal hvile i venstre fods svang, sŒ hŒndfladen vender opad. Venstre hŒnd l¾gges nu inden i h¿jre hŒnd, sŒ venstre hŒnds fingre l¾gger sig over pŒ h¿jre hŒnds fingre. Den venstre hŒndflade vender nu ogsŒ opad. De to tommelfingres spidser skal m¿des i en let ber¿ring, som om de holder et stykke papir mellem sig.
Denne hŒndstilling har en vigtig funktion som et bio feedback system, fordi den g¿r Žn opm¾rksom pŒ kvaliteten af ens opm¾rksomhed. En forringet opm¾rksomhed vil nemlig uv¾gerligt medf¿re, at tommelfingrene adskilles. D¿sighed, tankeflugt eller dagdr¿mmeri fŒr tommelfingrene til at synke ned og afsl¿re, at man har mistet den klare opm¾rksomhed.
Munden holdes let lukket, men ikke sammenbidt. Tungespidsen ber¿rer ganen lige bag overt¾nderne. Spyttet synkes og munden t¿mmes for luft, sŒ der opstŒr en fornemmelse af vakuum i munden. Dette vil neds¾tte spyt produktionen, sŒ man ikke hele tiden skal synke det. Det er klogt at pudse n¾sen inden man s¾tte sig ned. Kommer man til at nyse under meditationen skal man ikke fors¿ge at undertrykke det.
Under meditationen holdes ¿jnene Œbne eller halvt lukkede, hvilket betyder at man ikke lukker ¿jnene for virkeligheden. PŒ den mŒde undgŒr man ogsŒ at fortabe sig i alle de visuelle billeder, som viser sig pŒ nethinden med lukkede ¿jne. Sakyamuni blev oplyst, da han en morgen sŒ lyset fra planeten Venus. Hvis man lukker ¿jnene under meditationen er der en tendens til at blive d¿sig, dr¿mmende og falde hen. Dermed mister man meditationens klare opm¾rksomhed og koncentration.
Man lader nu det s¾nkede blik hvile pŒ gulvet Žn eller to meter foran sig alt efter behov. Men det er vigtigt ikke at fokusere pŒ gulvet. Det skal v¾re som om blikket pŒ en mŒde kommer tilbage til Žn igen. Det er et udsyn, som ikke ser pŒ noget bestemt, men er ude af fokus. Fokus skal nemlig v¾re i tanden. Dette er umŒdelig vigtigt. Det skal v¾re sŒdan, at ens indre blik f¾stner sig pŒ bug muskulaturens sp¾nding og Œndedr¾ttet, som jeg senere skal beskrive. De halvŒbne ¿jne mŒ ikke flakke fra sted til sted, men b¿r afslappet se fremad uden rigtigt at se.